Måten å gjøre dette på er spesiell. Hensikten er å tilfredsstille kravet til 7,8 prosent stigning som det er gitt dispensasjon for på denne undersjøiske tunnelen fra fastlandet (Skjeltene) til Hestøya i retning Haramsøya.
Noe dyrere løsning
Prosjektleder Marianne Nærø og byggeleder Torbjørn Vatnehol i Statens vegvesen opplyser til Veier24 at måten å gjøre det på er utfordrende og noe fordyrende. Demningen som skal bygges blir 250 meter lang og kommer til å rage fem meter over havnivå. Det må først lages en tørr byggegrop med to midlertidige demninger, før byggingen av det permanente anlegget kan starte.


Kjernen i demningen skal være vanntett. For å oppnå dette skal det brukes asfalt. Asfaltkjernen i demningen blir 50 centimeter tykk. På begge sider skal det fylles opp med stein og grus og plastres med stor stein ytterst.
Statens vegvesen, Møre og Romsdal fylkeskommune og hovedentreprenør Skanska deltok i et informasjonsmøte på Fjørtofta nylig, der det ble orientert om blant annet denne løsningen.
Tilpasses stigningskravet
– Løsningen har vært med i planene våre hele tiden. Fordelen er at vi klarer å tilpasse oss stigningskravet. En ulempe kan kanskje være at nedbøren som havner innenfor demningen må pumpes ut igjen, sier Marianne Nærø.
Skanska er allerede i gang med forberedelsene til anleggsstarten på Nordøyvegen i mars. Tunneldrivingen både fra Hestøya og fastlandet starter samtidig allerede i mai, før demningen på Hestøya er på plass. Dette er mulig fordi Skanska kom opp med en løsning med en midlertidig tilkomsttunnel på Hestøya. Dermed kan den 3500 meter lange tunnelen drives fra begge sider samtidig.
Nordøyvegen vil koste nær 5 milliarder kroner og skal åpnes i 2022.
Saken ble først omtalt av Sunnmørsposten.
LES OGSÅ: Så er kontrakten på Nordøyvegen endelig signert
LES OGSÅ: Nordøyvegen: Her er alt du trenger å vite om det omstridte prosjektet