PROSJEKTERING

Senterpartiet vil gjøre det enklere å bygge gang- og sykkelveier

Mener veinormalene fører til at gangveier blir overdimensjonerte og for dyre.

– For mange kommuner og fylkeskommuner kan det bli dyrt dersom man skal følge Statens vegvesens veinormaler for gang- og sykkelvei, heter det i forslaget Senterpartiet har fremmet for Stortinget. Bildet viser en syklist langs sykkelveien ved E18 på Lysaker i Oslo.
– For mange kommuner og fylkeskommuner kan det bli dyrt dersom man skal følge Statens vegvesens veinormaler for gang- og sykkelvei, heter det i forslaget Senterpartiet har fremmet for Stortinget. Bildet viser en syklist langs sykkelveien ved E18 på Lysaker i Oslo. Foto: Berit Roald/NTB Scanpix
6. des. 2019 - 12:18

Senterpartiet vil gjøre det enklere å bygge gang- og sykkelveier. Veinormalene tar ikke hensyn til forskjeller i landet, mener partiet.

– Overdimensjonerte gangveier fører til høyere kostnader enn nødvendig, heter det i forslaget fra Sp som ble fremmet i Stortinget torsdag.

Det båndlegger mer areal enn nødvendig og fører til mer nedbygging av dyrket mark, mener partiet.

SVs Lars Haltbrekken mener det nå er flertall på Stortinget mot elektrifisering av Equinors anlegg på Melkøya utenfor Hammerfest.
Les også

Vil stanse elektrifiseringen av Melkøya

– Trenger ikke brede sykkelveier i distriktene

Veinormalene til Statens vegvesen gjør det for dyrt og komplisert å bygge gang- og sykkelveier i mange av landets kommuner, mener transportpolitisk talsperson Siv Mossleth. I byene er det riktig med brede sykkelveier, men i mange distriktskommuner er ikke trafikkbildet stort nok til at det er nødvendig, fastslår hun.

– Totalt sett fører alt dette til at det blir bygd færre gang- og sykkelveier enn ønsket, påpekes det i forslaget.

I Nasjonal transportplan, som gjelder fra 2018 til 2029, er målet at 20 prosent av alle reiser i byene og 8 prosent på landsbasis skal foregå med sykkel innen 2023.

Innstillinger på Oslo S i fjor.
Les også

SV vil ha evaluering av jernbanereformen

– Vil bli vanskelig

Forskere fra Transportøkonomisk institutt har sett på ulike scenarioer for å nå disse målene. Det ser ut til å bli svært vanskelig, skrev Aftenposten tidligere i år.

– Vi kommer ikke nærmere NTP-målene dersom veinormalene er så strenge og kostbare at flere kommuner heller lar være å bygge gang- og sykkelveier, uttaler Senterpartiet.

Nasjonal transportplan er en tolvårsplan for norsk transportpolitikk, som rulleres hvert fjerde år. Regjeringen tar sikte på å legge fram en ny plan for 2022 til 2033 våren 2021.

EUs energipakke splitter regjeringen. Bildet av statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum er tatt ved en tidligere anledning.
Les også

Vedum: – Målet mitt er at vi får til løsninger

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.