UTDANNING

Rapport: Realfagsstrategi ga ikke bedre resultater eller motivasjon

Den forrige regjeringens store realfagsstrategi forbedret ikke elevenes læringsresultater, viser en evaluering.

Det ble ikke funnet noen endring som kan måles i bruk av utforskende arbeidsmåter og undervisning.
Det ble ikke funnet noen endring som kan måles i bruk av utforskende arbeidsmåter og undervisning. Illustrasjonsfoto: Colourbox
6. jan. 2022 - 10:00

– Vi finner ingen økt interesse eller motivasjon for realfag, forteller forsker Berit Lødding i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)., som står for evalueringen.

De fant ingen endring i elevers prestasjoner, motivasjon eller interesse for realfag, ei heller noen endring som kan måles i bruk av utforskende arbeidsmåter og undervisning. Satsing på «realfagskommuner» har ikke gitt merkbar endring i elevenes prestasjoner, interesse eller motivasjon.

Men det har vært en økning i andel lærere som oppfyller kompetansekrav i matematikk, påpekes det.

– Den forrige regjeringens store realfagstrategi har ikke gitt forventede resultater. Det er synd fordi vi vet at mange elever sliter med realfag, sier utdanningsminister Tonje Brenna (Ap).

Energiminister Terje Aasland (Ap) frykter for EØS-avtalen med tanke på det store etterslepet som har hopet seg opp på hans vakt.
Les også

Over 600 EU-saker på vent: Energiministeren frykter for EØS-avtalen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.