E18 VESTKORRIDOREN

Norsk, spansk og italiensk entreprenør vil bygge første del av E18 Vestkorridoren

Tre entreprenører ønsker å bli prekvalifisert for entreprisen Strand-Ramstadsletta.

Modell av ny E18 Vestkorridoren ved Ramstadsletta.
Modell av ny E18 Vestkorridoren ved Ramstadsletta. Illustrasjon: Statens vegvesen
14. jan. 2021 - 14:05

Et norsk, et spansk og et italiensk entreprenørselskap har meldt interesse for å bli prekvalifisert for prosjektering og bygging av strekningen Strand-Ramstadsletta. Entreprisen en del av E18 Vestkorridoren.

De tre entreprenørselskapene som ønsker å delta er:

  • Impresa Pizzarotti & C.S.p.A (italia)
  • Obrascòn Huarte Lain s.a (Spania)
  • Skanska Norge
Statsminister Jonas Gahr Støre mener Europa bør koordinere våpeninnkjøpene
Les også

Støre til Bloomberg: Mener Europa burde kjøpe mer våpen sammen

Tre vil bli invitert til å delta i forhandling

Den utlyste entreprisen har en antatt kostnad på rundt to milliarder kroner og er den første hovedentreprisen på E18 Vestkorridoren. Arbeidet skal gjennomføres som totalentreprise. Prekvalifisering er første steg i konkurransen, og Statens vegvesen vil, basert på denne velge ut tre leverandører som inviteres til å gi tilbud og delta i forhandlinger.

– Vi er fornøyd med at vi har fått tre interessenter, og vi starter nå omgående arbeider med å sjekke referanser og dokumentasjon. Dersom alle de tre entreprenørene som har meldt interesse innen fristen oppfyller kvalifikasjonskravene, vil vi invitere alle tre til å gi gi tilbud og delta i forhandlinger, sier prosjektleder Tom Hedalen i en pressemelding.

Planen er at endelig kontrakt skrives med entreprenør rundt årsskiftet 2021/2022. Selve anleggsarbeidene skal være ferdig innen 2028.

Bildet av rasområdet ved E6 er fra mandag 10. februar, før entreprenøren begynte å sprenge blokkene.
Les også

Ekspert om E6-raset: – Fjellsikringen kan virke mangelfull

Omfattende arbeid

Arbeidet omfatter bygging av ny E18 med 2x3 felt på strekningen Strand-Ramstadsletta samt endringer i lokalveisystemet i Høvikområdet. Entreprisen inneholder både tunnel og dagsone. I kontrakten inngår blant annet bygging av Ramstadsletta bru over E18 og bygging av Høviktunnelen, delvis i berg og delvis som betongtunnel. Videre omfattes vanntett trau ved Ramstadsletta, støttemurer langs E18 og elektroinstallasjoner og trafikkteknisk utstyr.

I Europa falt antall nyregistrerte Tesla med 28 prosent i mars, i Norge tronet derimot Tesla på registreringstoppen.
Les også

Tesla-salget stuper i Europa

Strenge krav til klima i anleggsfasen

Årsdøgntrafikken på E18 er i dag rundt 90.000 kjøretøy med en tungtrafikkandel på ti prosent. Høy trafikk og tett bebyggelse stiller strenge krav til gjennomføringen av arbeidet på prosjektet. Statens vegvesen har også satt strenge klima- og miljøkrav til anleggsfasen. Beregning av klimautslipp inngår i tildelingskriteriene og det blir stilt krav om ceequalsertifisering (europeisk sertifiseringssystem for bærekraftige anleggsprosjekter) på minimum nivå «Very good».

EU-kommisjonens nye store energi- og klimaprosjekt kommer til å inneholde muligheter og utfordringer for Norge. Statsminister Jonas Gahr Støre og EU-kommisjonens president, Ursula von der Leyen, kommer til å ha disse tiltakene på dagsorden i fremtidige samtaler.
Les også

Gigantplan for renere industri setter EØS på prøve

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.