SAMFERDSEL

Norconsult slakter beregningene for problemanlegget som stengte Follobane

Norconsult mente de eksisterende rapportene var for enkle og skriver at rapportene ikke gir et troverdig grunnlag for de faktiske belastningene av anlegget.

Follobanens prosjektdirektør Per David Borenstein forklarer at rapporten ble håndtert så langt ned i organisasjonen som mulig. Bildet er fra en pressebrief 5. januar 2023.
Follobanens prosjektdirektør Per David Borenstein forklarer at rapporten ble håndtert så langt ned i organisasjonen som mulig. Bildet er fra en pressebrief 5. januar 2023. Foto: Eirik Helland Urke
6. jan. 2023 - 10:56

Tirsdag beordret samferdselsministeren ekstern gransking av Follobane-trøbbelet. Hovedårsaken var at en kritisk rapport advarte om den tekniske løsningen som i ettertid viste seg å være årsaken til at banen måtte stengte bare en drøy uke etter åpning. 

Fredag publiserte Bane Nor rapporten etter purringer fra mange medier, blant annet TU. I rapporten ber Norconsult blant annet om mer detaljerte beregninger.

Selskapet skriver at flere av de eksisterende rapportene de har gått gjennom, fremstår som for enkle – og at det blant annet kun er vurdert strøm som følge av spenningsgradienten mellom ulike punkter i returkretsen, ikke som følge av induksjon fra strøm i senterleder.

Svært kritiske til beregningsgrunnlaget

Norconsult skriver videre at rapportene ikke gir et troverdig grunnlag for de faktiske belastningene av returstrømanlegget til Follobanen.

De har flere innvendinger til rapporten. Den viktigste er at indusert spenning fra senterlederen til skjermen ikke er vurdert.

Norconsult vurderer dette forholdet til å ha større virkning for kabelens termiske belastning enn den effekten som er vurdert i rapporten.

Flere deler av rapporten er sladdet. Det skal være av samfunnssikkerhetsmessige hensyn, fortalte Bane Nor torsdag. 

Vis mer

Ble håndtert så langt ned som mulig

Follobanens prosjektdirektørforklarer til TU at de kritiske elementene i rapporten ble håndtert så langt ned i organisasjonen som mulig. Han kan imidlertid ikke svare på om de klarte å kvittere ut alle de kritiske punktene – tross gjentatte spørsmål fra TU.

Organisasjonens toppledelse var ikke involvert i håndteringen av rapporten – den øverste lederen som var involvert i å kvittere ut de kritiske punktene, var delprosjektlederen for tunnel, forteller Borenstein.

Høy vannføring og oppstuving av is førte til erosjon og bevegelser i landkaret på Otta bru. Slik så det ut på stedet den 22. januar, dagen etter at brua og Dovrebanen ble stengt.
Les også

Stanset overvåkningen: Bane Nor visste at tiltaket kunne endre forholdene i elva

Det var Bane Nor som bestilte rapporten av Norconsult. Hovedmotivasjonen var å finne ut hvordan returstrømsystemet ville påvirke signalsystemet på Oslo S, forklarte Borenstein torsdag. I tillegg ønsket de at Norconsult vurderte en del beregninger, ettersom den formen for returstrømanlegg var ganske ukjent for dem. 

Ingen kommentar

Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med Norconsult. Selskapet svarer at de ikke ønsker å kommentere rapporten og at alle henvendelser vedrørende Follobanen skal rettes til Bane Nor.

– Det er Bane Nor som eier rapporten. Vi har ingen ytterligere kommentarer til den, sier kommunikasjonsrådgiver Henrik Charlesen.

Heller ikke totalentreprenøren i prosjektet AGJV ønsker å kommentere rapporten. 

– Bane Nor er klienten i prosjektet, som er svært komplekst og har en rekke involverte aktører. Vi kan ikke gå inn i detaljene på nåværende tidspunkt, skriver de i en e-post til TU.

Saken oppdateres.

Tirsdag fortsatte Bane Nor arbeidet med å spunte langs søndre landkar på Otta bru. Først nå kan stabiliseringen og gjenoppbyggingen av landkaret begynne.
Les også

Dovrebanen blir trolig stengt i over en måned til: – Jobber så fort vi kan

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.