For snaue tre uker siden lyste Vegvesenet ut dette oppdraget: Å bygge forbikjøringsfelt i de bratteste stigningene på sørsiden av E39 Ørskogfjellet, hovedsakelig gjennom å utvide dagens vei i bredden.
Nå er kontrakten lyst ut igjen, etter at Vegvesenet reduserte omsetningskravet til bedriftene som skal være kvalifisert til konkurransen.
Fristen for å gi tilbud på oppdraget er nå satt til 26. november. Det blir tilbudskonferanse for denne konkurransen den 11. november.

Opprydding etter E6-raset: – En krevende operasjon
1,8 kilometer forbikjøringsfelt
Oppdraget omfatter først og fremst å bygge forbikjøringsfelt i de bratteste stigningene
på sørsiden av Ørskogfjellet, hovedsakelig gjennom å utvide dagens vei i bredden.
Men prosjektet innebærer også at kurvaturen langs traseen skal oppgraderes til gjeldende veinormal. Det medfører at cirka 200 meter av strekningen skal bygges opp utenfor eksisterende veilinje.
Lengden på hele prosjektet er cirka 2,8 kilometer, hvorav rundt 1,8 kilometer blir trefeltsvei med forbikjøringsfelt.

Togproblemene fortsetter: Kun ett lokomotiv er i drift på Nordlandsbanen
Konkurranse med forhandlinger
Dette er en konkurranse med forhandlinger, og det innebærer blant annet følgende:


- Innen 26. november skal interesserte entreprenører melde seg på konkurransen.
- Vegvesenet velger så ut tre-fire kvalifiserte leverandører som blir invitert til å gi tilbud og delta i forhandlingene. Firmaene må oppfylle en rekke krav.
- Frist for levering av første tilbud er 18. januar 2021.
- Kontrakten tildeles entreprenøren som har det beste forholdet mellom pris og
kvalitet.
Ny sluttdato for oppdraget er satt til 8. juli 2022.

Måtte snu i motbakke: – Burde vært løst raskere