RASSIKRING

Langnesberga igjen: Mer av E6 må sikres mot ras og erosjon

Bergskjæringer må sikres. 700 meter med steinspranggjerder skal opp. Og veifyllingen ut mot Snåsavatnet må sikres mot erosjon.

I 2020 utbedret Syltern en del av E6 ved Langnesberga. Da ble det blant annet byttet ut 20.000 kubikkmeter i veifyllingen.
I 2020 utbedret Syltern en del av E6 ved Langnesberga. Da ble det blant annet byttet ut 20.000 kubikkmeter i veifyllingen. Foto: Syltern
16. jan. 2023 - 10:02

I 2020 skiftet Vegvesenet ut deler av veifyllingen til E6 mot Snåsavatnet ved Langnesberga. Da var det oppdaget utvasking av fyllingen.

Nå skal mer av veien i dette problemområdet sikres mot utvasking og erosjon. Dessuten trengs det skredsikring.

Det har rast ved Langnesberga rett som det er. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Det har rast ved Langnesberga rett som det er. Foto:  Statens vegvesen

Prosjektet gjennomføres som en utførelsesentreprise. Ifølge Vegvesenet omfatter det sikring av eksisterende bergskjæringer, samt sikring mot skred med 700 meter med steinspranggjerder. Og: 1400 m2 av veifyllingen mot Snåsavatnet skal sikres mot erosjon.

Strekningen ligger mellom Snåsakroa og Oldervika. E6 har her fartsgrense på 80 km/t og ÅDT på cirka 2400. Andel lange kjøretøy er 29 prosent.

Planen for trafikkavvikling under arbeidene går ut på at E6 stenges fra klokka 18 til 6, og trafikk ledes/skiltes via fylkesvei 17 og 760.

Sluttdato er satt til 31. oktober i år.

Vegvesenet holder digital tilbudskonferanse 23. januar, og tilbudsfrist er 15. februar.

Mandag blir E6 frest og asfaltert der steinene traff og skadet veien. Tirsdag morgen åpner alle fire felt forbi skredstedet for normal trafikk.
Les også

E6 åpner igjen: Ekspert skeptisk til sikringen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.