– Vi har en klar forventning om at virksomhetene tar inn over seg anbefalingene og vurderer og iverksetter mulige tiltak, sier direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen i Statens jernbanetilsyn.
I den endelige tilsynsrapporten konkluderes det med at det ikke er avdekket direkte brudd på regelverket.
– Men vi har gjort flere funn som gir grunnlag for anbefalinger der vi mener det er rom for betydelige forbedringer, skriver tilsynet.


De kom med en første versjon av tilsynsrapporten i slutten av mars, og konklusjonen i den endelige rapporten er tråd med den.
Bane Nor og Jernbanedirektoratet bes blant annet om å avklare rollene seg imellom i forbindelse med håndtering av hendelser.
Tilsynet slår også fast at Bane Nor bør ha en bedre oversikt over kritiske sårbarheter i jernbanesystemet for å forhindre langvarige togstans, avdekke behov for beredskap ved nødssituasjoner og sikre rask normalisering av trafikken.
Den massive togstansen 1. juledag oppsto som følge av problemer med et kommunikasjonssystem. All togtrafikken i landet sto stille i nærmere 13 timer.

Fikk rause sluttpakker – nå bruker Bane Nor millioner på å leie inn tidligere ansatte