SAMFERDSEL

Hordfast på E39 mellom Bergen og Stavanger har fått ny prislapp

Gigantprosjektet E39 mellom Bergen og Stavanger har fått en ny prislapp på 53,7 milliarder kroner. Det er 7,5 milliarder mer enn tidligere anslått.

Med en lengde på fem kilometer kan denne bruen over Bjørnafjorden, som er en sentral del av Hordfast-planene, bli verdens lengste flytebru.
Med en lengde på fem kilometer kan denne bruen over Bjørnafjorden, som er en sentral del av Hordfast-planene, bli verdens lengste flytebru. Illustrasjon: AMC Dissing og Weitling
9. apr. 2025 - 12:18

Statens vegvesen la i dag fram den endelige reguleringsplanen for det gigantiske prosjektet med broer og ny vei mellom Bjørnafjorden og Stord.

Tidligere var det beregnet at prosjektet skulle koste 46,2 milliarder kroner. Tallet har nå blitt oppjustert til 53,7 milliarder, skriver NRK.

Reguleringsplanforslaget er trolig det mest omfattende Statens vegvesen noen gang har laget, med over 7000 sider. Planen inneholder det som kan bli den lengste broen i Norge og verdens lengste flytebro.

Vegvesenet forklarer kostnadsøkningen med flere årsaker, blant annet endret krav til veibredde.

I dag går E39 mellom Bjørnafjorden og Stord via ferjesambandet Halhjem–Sandvikvåg. Hordfast er en del av prosjektet Ferjefri E39.

Men framtiden for den ferjefrie veien er usikker. Prosjektet var ikke lenger en prioritet da Nasjonal Transportplan ble vedtatt i Stortinget i fjor. Høyre-leder Erna Solberg har dog sagt at hun garanterer at veien blir bygd om det blir borgerlig flertall.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) lanserer stortingsmelding om droner og ny luftmobilitet i dronehallen på Bjørnholt videregående skole i Oslo.
Les også

Ønsker flere dronelærlinger

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.