PROSJEKTER

Hæhre vinner enda et veiprosjekt; nå er det riksvei 4 Roa-Gran

Hæhre var ikke billigst, men best.

Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen på riksvei 4, ved rundkjøringa på Hadeland.
Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen på riksvei 4, ved rundkjøringa på Hadeland. Foto: Statens vegvesen
12. aug. 2021 - 14:32

Flere gode løsninger for ny riksvei 4 er årsaken til at Statens vegvesen valgte Hæhre til å bygge ny motorvei fra Roa til Gran. Entreprenøren hadde ikke det laveste tilbudet.

– Konkurransen var jevn og god. Skanska og Peab ga Hæhre konkurranse til døra, sier prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, prosjekt Vestoppland, i en pressemelding.

I februar meldte Vegvesenet at det var de tre konsernene som var med i konkurransen. Prosjektet ble lyst ut i desember i fjor.

Ifølge Vegvesenet skilte det 77 millioner kroner mellom det beste og det dårligste tilbudet på å bygge ny vei mellom Roa og Gran. Tilbudet til Hæhre er etter fratrekk for gode løsninger på 704 millioner kroner. Hele prosjektet riksvei 4 Roa-Lygna har en total ramme på 2,1 milliarder kroner.

Hjelset-krysset på E39 like før det ble ferdig. Den nye veien åpnet 5. juli i fjor.
Les også

Entreprenør krever over 300 millioner ekstra

Trafikkavvikling, bru og myr

De største utfordringene ligger i løsningsvalg for Holmen bru, kryssing av myrområder, trafikkavvikling og kvalitet for ferdig anlegg i driftsfasen. Trafikken på riksvei 4 vil delvis gå gjennom anleggsområdet. Det er også utfordrende masser i grunnen. Målet er å bygge vegen på to år.

– Her leverte Hæhre gode løsninger. Hæhre har også levert inn gode klimaløsninger, sier Johansen i meldingen.

Den 4,1 kilometer lange strekningen skal avløse dagens riksvei 4, som har 60-sone og flere trafikkulykker.

Ved denne steinblokka kommer det en benk.
Les også

Den spenstige utsikten over elvejuvet blir lettere tilgjengelig

Byggestart høsten 2021

Den nye firefelts motorveien blir en forlengelse av den nye motorveien forbi Gran sentrum, og med samme standard og hastighet.

– Entreprenøren starter anleggsarbeidet rundt 1. september. Planen er veiåpning før jul 2023, sier prosjektlederen.

Statssekretær Cecilie Knibe Kroglund i Samferdselsdepartementet fikk være med i førersetet sammen med lokføreren å teste ERTMS på Gjøvikbanen.
Les også

Digitale signaler har gitt betydelig bedre sikkerhet på Gjøvikbanen 

Flere kontrakter på gang

Hele prosjektet inneholder også to andre kontrakter:

  • Sandvold-Amundrud er 3,8 kilometer trefeltsvei med midtdeler, som Vegvesenet er i gang med kontrahering på.
  • Allmenningsdelet-Lygnebakken, fem kilometer med tofeltsvei med breddeutviding og nytt toplanskryss. Den blir lyst ut i høst.

Arbeidet med miljøgata i Gran er satt på vent for å få kontroll på kostnadene.

I 2022 slo ekstremværet Gyda til. Bildet er fra webkameraet til Statens vegvesen ved Grotli på Strynefjellet.
Les også

Slutt på trange møter med ny tunnel over fjellet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.