PROSJEKTER

Første spadestikk for E16 Kvamskleiva

– Rørende. En gledens dag. En milepæl og en merkedag i Vang.

Bjørg Olimb og Tone Lajord fra Vang svingte spadene. Byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen, prosjektleder Jan Lima i Hæhre, ordfører i Vang, Vidar Eltun, og Arve Wangensteen i aksjonsgruppa fulgte med. I bakgrunnen er anleggsmaskinene klare til å starte.
Bjørg Olimb og Tone Lajord fra Vang svingte spadene. Byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen, prosjektleder Jan Lima i Hæhre, ordfører i Vang, Vidar Eltun, og Arve Wangensteen i aksjonsgruppa fulgte med. I bakgrunnen er anleggsmaskinene klare til å starte. Foto: Statens vegvesen
9. nov. 2020 - 16:43

Godordene stod i kø da Vegvesenet og Hæhre entreprenør markerte anleggsstart for E16 Kvamskleiva sammen med aksjonsgruppa for ny vei, skriver Vegvesenet i en nyhetsmelding.

EU-kommisjonens nye store energi- og klimaprosjekt kommer til å inneholde muligheter og utfordringer for Norge. Statsminister Jonas Gahr Støre og EU-kommisjonens president, Ursula von der Leyen, kommer til å ha disse tiltakene på dagsorden i fremtidige samtaler.
Les også

Gigantplan for renere industri setter EØS på prøve

Ordføreren flagget

Ordfører Vidar Eltun svingte friskt med flagget i det milde novemberværet. Den tålmodige ordføreren fortalte om et arbeid gjennom flere ti år for å få den rasfarlige vegen inn i budsjettene.

– Arbeidet vil få store ringvirkninger for kommunen, dels de neste årene under anleggsarbeidet, og dels på lang sikt med en tryggere vei, sa Eltun.

Denne uka starter Hæhre Entreprenør anleggsmaskinene for å bygge anleggsvei inn til påhogget til tunnelen fra vestsiden. 20 mann og maskiner starter opp. På det meste vil det være 120 ansatte som jobber med å bygge rassikker og trafikksikker vei med god framkommelighet for trafikken lokalt i Valdres, og ikke minst gjennomgangstrafikken på E16.

Ansatte ved Trosvik Maritime feiret prisen «Årets skip» på dekk til Reach Remote 1 ved kai i Brevik. Subsea-industrien har verdensledende teknologi, skriver artikkelforfatteren.
Les også

Bærekraft er ikke lenger en plikt

Ferdig vinteren 2023

Veien skal stå ferdig til vinterferien i 2023. For å sikre god framdrift er Hæhre opptatt av å komme raskt i gang fra vest. På østsiden er det mer teknisk krevende, og her må anleggsområdet sikres forsvarlig mot ras. I tillegg skal det deponeres masse i fjorden.

– Vi har blitt tatt godt imot i bygda. Nå ser vi fram til å bygge vei, sa prosjektleder Jan Lima i Hæhre.

Edvin Rye er byggeleder i Statens vegvesen. Han bor på Fagernes, og la ikke skjul på at han synes det er ekstra moro å bygge vei i Valdres.

– Dette er et sterkt ønsket veiprosjekt. Det blir bra å få fjernet denne flaskehalsen på E16, sier Rye.

Snøkaos eller bare utfordringer? Kampen om plassen i byene våre har aldri har vært større. Mange steder finnes det ikke plasser å frakte vekk snøen til, sier NTNU-professor Alex Klein-Paste.
Les også

– Prisen for å unngå kaos er skyhøy

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.