ELBIL

Tyskland advarer EU mot handelskrig med Kina etter straffetoll på kinesiske elbiler

Tyskland advarer EU mot å starte en tollkrig med Kina etter at det ble flertall for å innføre straffetoll på elbiler produsert i Kina. 

Den kinesiske bilprodusenten BYD rammes av straffetollen.
Den kinesiske bilprodusenten BYD rammes av straffetollen. Foto: Felix Björklund/Ny Teknik
4. okt. 2024 - 11:50

– EU-kommisjonen og Ursula von der Leyen bør ikke starte en tollkrig til tross for at de fikk flertall, skriver Tysklands finansminister Christian Lindner på X.

– Vi trenger en løsning gjennom forhandling, skriver han videre.

Statsminister Olof Scholz har tidligere tatt til orde for at EU og Kina må bli enige om en avtale. Tyskland var blant fem land som stemte mot forslaget fra EU-kommisjonen fredag.

– Tolv land lot være å stemme

Ti land stemte for tollen, deriblant Frankrike og Italia, mens hele tolv land avsto fra å stemme, opplyser EU-diplomater til AFP.

– Dette er feil måte å gå fram på og bedrer ikke konkurransen i den europeiske bilindustrien, sier tyske Volkswagen i en uttalelse.

De oppfordrer til flere samtaler med Kina.

Geely Holding, som eier andeler i Polestar og Volvo, er skuffet og mener straffetollen kan hindre økonomiske bånd og handel med Kina. Også de oppfordrer til samtaler.

USAs president Donald Trump viste fram en liste med land og hvilke tollsatser deres varer blir ilagt.
Les også

Trumps «frigjøringsdag»: – Kritisk for Norge

Forhandlingene med Kina fortsetter

– EU-kommisjonen har sikret det nødvendige flertallet til forslaget om å innføre toll på kinesiskproduserte biler, opplyser kommisjonen i en uttalelse.

De la imidlertid til at forhandlingene med Kina fortsetter.

EU-kommisjonen har foreslått en straffetoll på opptil 35,3 prosent på toppen av dagens tollsats på 10 prosent på elbiler som er produsert i Kina.

Bakgrunnen for forslaget er at kommisjonen mener å kunne bevise at bilprodusentene mottar ulovlig statsstøtte – og dermed kan sende billige elbiler til Europa og utkonkurrere europeiske bilprodusenter.

Etter planen skal tollen innføres 31. oktober.

Sverige avsto

Sverige var blant landene som avsto fra å stemme, opplyste handelsminister Benjamin Dousa til Reuters før fredagens avstemning.

Han sa også at Sverige har mottatt positive signaler fra EU-kommisjonen om at det kan komme unntak for Volvo Cars.

Det var på forhånd ventet at kommisjonen ville få gjennomslag for forslaget sitt. Minst 15 land som representerer totalt 65 prosent av befolkningen i medlemslandene, måtte ha stemt nei dersom forslaget ikke skulle ha blitt godkjent.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Ingen skal stå alene
Ingen skal stå alene
Slik så Northvolts fabrikkanlegg i Skellefteå ut sommeren 2023. Det ligger an til at driften kan videreføres med nye eiere. Hvem det eventuelt blir er uklart.
Les også

Mens EU vil ha mer batteri­produksjon, er Europas største fabrikk til salgs

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.