PROSJEKTER

Fellesprosjektet blir forsinket - men det rammer neppe E16

Regjeringen har sittet på reguleringsplanen siden mai. Nå tror ikke prosjektdirektøren de rekker å bygge ferdig til 2028.

Krysset mellom ny E16 og riksvei 35 i Styggedalen rett sør for Hønefoss.
Krysset mellom ny E16 og riksvei 35 i Styggedalen rett sør for Hønefoss. Ill: Bane NOR
21. jan. 2020 - 15:04

Prosjektdirektør Morten Klokkersveen i Fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16 sier i et intervju med NRK at det er urealistisk at prosjektet kan åpnes som planlagt i 2028, fordi regjeringens behandling av reguleringsplanen for prosjektet er kraftig forsinket.

Reguleringsplanen for Fellesprosjektet ble levert til kommunal- og moderniseringsdepartementet i mai. Det ble da gitt løfter om et vedtak i løpet av 2019, men planen ligger ennå hos regjeringen. I påvente av godkjenningen av reguleringsplanen blir oppstarten av Fellesprosjektet nå utsatt på ubestemt tid.

Ett firma får hele det digre rådgivningsoppdraget tilknyttet fellesprosjektet ny E16 og ny jernbane fra Arna til Stanghelle øst for Bergen.
Les også

Lyser ut rådgiverkontrakt til 2,2 mrd. på nytt

Ny NTP blir avgjørende

Fellesprosjektet innebærer at det både skal bli dobbeltsporet jernbane og 16 kilometer firefelts motorvei mellom Sundvollen og Hønefoss, men anleggsstarten i prosjektet har etter planen vært igangsettelsen av arbeidet med den 23,5 kilometer lange jernbanetunnelen fra Sandvika til Sundvollen i 2021/2022. Etter denne planen skulle prosjektet være fullført i 2028/2029.

Nå mener imidlertid Klokkersveen at det er urealistisk å rekke å gjennomføre byggingen av tunnelen i løpet av de neste åtte årene.

Til Veier24 sier Klokkersveen at forsinkelsene også kan ramme byggingen av den nye E16-strekningen, men at det er jernbanetunnelen som er den tidskritiske delen av prosjektet.

– Veien fra Sundvollen til Hønefoss har senere byggestart, og om denne delen av prosjektet blir forsinket kommer helt an på når det er penger tilgjengelig til å sette i gang bygging. Det er den nye Nasjonale Transportplan som skal gjelde fra 2022 som vil være mest avgjørende for når veidelen blir ferdig, sier han.

Når Fellesprosjektet står ferdig vil det være sammenhengende firefelts motorvei fra Sandvika til Hønefoss, men veien som allerede er i ferd med å bygges mellom Sandvika og Sundvollen, er ikke en del av Fellesprosjektet.

Jotun FPSO ble 13. mars slept fra verftet til Worley Rosenberg til Åmøyfjorden, like utenfor Stavanger. Slepet gikk etter planen tok rett i overkant av to timer.
Les også

Forlater Stavanger: Tre år forsinket og kostnadssprekk på 121 prosent

Mæland: – Skal ikke bli forsinket

Aps samferdselstalsmann Sverre Myrli har karakterisert den saksbehandlingstiden som «skandaløs» og stilte 7. januar et skriftlig spørsmål i Stortinget om når den statlige reguleringsplanen vil bli vedtatt. Kommunalminister Monica Mæland (H) svarte da at reguleringsplanen ikke skal forsinke prosjektet.

– Jeg har hele tiden vært opptatt av at Kommunal- og moderniseringsdepartementets behandling av den statlige reguleringsplanen ikke skal medføre forsinkelser i oppstart av prosjektet. Dette legger jeg fortsatt til grunn, svarte Mæland.

Årsaken til at reguleringsplanen fortsatt ligger i Kommunal- og moderniseringsdepartementet, er ifølge NRK at regjeringen har bedt om innsparinger i prosjektet. I dag har fellesprosjektet en prislapp på 33,9 milliarder kroner.

I en ikke så fjern fortid var man mer redd for lave strømpriser enn for å gå tom for kraft. Bildet er fra den omstridte kraftlinjen mellom Sima og Samnanger, tatt av Statnett i 2017.
Les også

Hvem har skylden for at strømnettet er fullt? 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.