PROSJEKTER

Betongen er borte på E6: Ferdig før tida, og 30 prosent rimeligere enn planlagt

Peab organiserte jobben på en svært effektiv måte.

Fra venstre regiondirektør John Landin i Peab, prosjektleder Åge Brudeseth, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, byggeleder Jens Ivar Fjellhaug, prosjektleder i Peab Torfinn Dahl, statssekretær John-Ragnar Aarset og leder i transportselskapet Nortransport Per Jørgen Melnes markerte gjenåpningen av E6 nord for Gardermoen.
Fra venstre regiondirektør John Landin i Peab, prosjektleder Åge Brudeseth, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, byggeleder Jens Ivar Fjellhaug, prosjektleder i Peab Torfinn Dahl, statssekretær John-Ragnar Aarset og leder i transportselskapet Nortransport Per Jørgen Melnes markerte gjenåpningen av E6 nord for Gardermoen. Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen
14. sep. 2020 - 12:06

Tidlig på morgenen mandag 14. september åpnet E6 nord for Gardermoen. Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) deltok fra den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet.

Det skjer seks uker før tida, og prosjektet er 30 prosent rimeligere enn planlagt. Statens vegvesen og entreprenøren Peab Anlegg får skryt for arbeidet med å bytte ut det nedslitte betongdekket på E6 nord for Gardermoen.

Fjellet over fylkesvei 42 nord for Bjørkåstunnelen skal sikres mot skred i løpet av våren 2025.
Les også

Må sikres før tunnel-bygging til 740 millioner kan starte

Markert med kaffe og boller

Tidlig mandag morgen åpnet Statens vegvesen europaveien for trafikk i begge retninger etter en anleggsperiode på til sammen 11 måneder fordelt over to sommerhalvår. Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Gjenåpningen av E6-strekningen ble markert med boller og kaffe på en av overgangsbruene over E6 nord for Gardermoen. Under brua gikk E6 trafikken silkemykt på nylagt asfalt.

I tillegg til John-Ragnar Aarset i samferdselsdepartementet, var vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, avdelingsleder John Landin i Peab og daglig leder Per Jørgen Melnes i Nortransport til stede under åpningen. Ansatte i prosjektet fra Peab og Staten vegvesen var også på plass. Nortransport er en av storbrukerne av E6-strekningen, og får nå en bedre arbeidshverdag med bedre vei.

Modell av ny bru over Tørrfjordelva, som er en av konstruksjonene i veiprosjektet E6 Megården-Sommerset.
Les også

E6-strid: Italiensk selskap må punge ut

33.000 tonn betong

I løpet av perioden har entreprenøren knust og kjørt bort 33.000 tonn betong. På det meste har 40 årsverk og 30 anleggsmaskiner vært i sving på E6-prosjektet.

Entreprenøren Peab har sammen med Vegvesenet hatt svært god framdrift gjennom anleggsperioden. Åpningen mandag skulle etter planen skjedd 30. oktober.

Byggeleder Jens Ivar Fjellhaug i Statens vegvesen forklarer den gode framdriften slik i pressemeldingen:

– Peab har organisert jobben på en svært effektiv måte. Med 22.000 biler i døgnet på andre siden sikringsblokkene, har entreprenøren rigget prosjektet slik at menn og maskiner har fått gjort jobben svært effektivt. Det har også vært et svært godt samarbeid mellom entreprenør og Vegvesenet i prosjektet, sier Fjellhaug.

Eldri Siem, ordfører i Sel kommune, krever at E6 ved Rosten sikres straks etter at det gjennom mange år har gått skred over europavegen i området.
Les også

Raset på E6: – Nå må det gjøres noe

Skryt fra vegdirektøren

For vegdirektøren er det musikk i ørene når sluttkostnaden ser ut til å ende 60 millioner (tilsvarende 30 prosent), lavere enn prognosen på 202 millioner kroner i totale prosjektkostnader.

– Dette er et godt eksempel på et effektivt og økonomisk godt drevet veiprosjekt. E6 er en av våre viktigste veier, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

For den summen slipper E6-trafikken å kjøre 6,6 kilometer med den jernbanelignende dunkingen fra fugene mellom betongdekkeelementene fra 1989.

Peab startet arbeidet med å bytte ut de første 3,1 kilometerne i mai 2019 fra Jessheim Nord til Hauerseter. Runde to med nye 3,5 kilometer fra Hauerseter til Mogreina startet i mai 2020.

Den nye veien vil redusere kjøretiden mellom Sortland og Harstad med 40 minutter.
Les også

Søksmål i veiprosjekt avvist av Høyesterett

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.