PIGGDEKK

20 km med piggdekk gir 200 gram asfaltstøv. Eller 20 kg i løpet av en vinter

-Hvis det for eksempel er 17 000 som kjører denne vegen hver dag, og rundt 1/3 har piggdekk, blir det 120 tonn med asfaltstøv i løpet av vinteren, forteller Brynhild Snilsberg -  Vegvesenets ekspert svevestøv.

Piggdekk skaper kilovis med svevestøv.
Piggdekk skaper kilovis med svevestøv. Foto: Erik Johansen / NTB Scanpix
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
3. juni 2020 - 09:19

Når vi kjører produseres støv både fra asfalt og dekk.

- Vi bruker asfalt med sterke steinmateriale, og disse vil også slites. Når vi kjører med piggdekk skjer det samme som når vi bruker sandpapir – det blir støv. Hvor mye avhenger av dekk, vegdekke, hastighet, føreforhold, trafikk og piggdekkandel.

Det forklarer Brynhild Snilsberg i en melding fra Statens vegvesen - som også har tatt doktorgrad på svevestøv.

-Hvis du kjører ei mil til og fra jobb  med piggdekk (20 km reiseveg totalt) produseres det 200 gram asfaltstøv hver dag. I løpet av en vinter blir dette 20 kilo støv som bidrar til dårligere luft.

St. Nikolas-ruinen i Sarpsborg. Antagelig ble kirken ødelagt under sjuårskrigen i 1567.
Les også

Ruiner får penger til tjærelim og kalkbrenning

En motivasjon til å sykle eller gå

-Hvis det for eksempel er 17 000 som kjører denne vegen hver dag, og rundt 1/3 har piggdekk, blir det 120 tonn med asfaltstøv i løpet av vinteren, sier Snilsberg og legger til:

-Når en ser hvor mange tonn vegstøv det blir som bidrar til dårlig luft og økte vedlikeholdskostnader, kan det jo være en motivasjon til å velge å gå, sykle eller reise kollektivt til jobb når det er mulig.

Brynhild Snilsberg i Statens vegvesen har tatt doktorgrad på svevestøv. <i>Foto: Jarle Skoglund </i>
Brynhild Snilsberg i Statens vegvesen har tatt doktorgrad på svevestøv. Foto: Jarle Skoglund 

Steinpartikler fra asfalten

Asfaltstøv består i hovedsak av steinpartiler fra asfalten, men også mikroplast og metaller med mer.

-Det aller meste stammer fra stein i asfalten. Men vegstøv inneholder også mikroplast, organisk materiale og litt metaller. Analyser viser at rundt en fjerdedel av vegstøvet påvirker luftkvaliteten, sier Snilsberg til nettsidene vegvesen.no

Neste generasjons elbilbatterier setter en ny standard: Lengre levetid, raskere lading og mer bærekraftige materialer. Her er forsker og prosjektleder Nils Peter Wagner i laboratoriet på Sintef.
Les også

– Vi har laget en «oppskrift» for fremtidens batteriteknologi

Viktig å rengjøre

Mest vegstøv blir det altså om vinteren når det kjøres med piggdekk. Det meste av støvet havner inntil vegkanten, men mye havner også i lufta.

-Det er viktig med godt renhold for å fjerne dette støvet forsvarlig. Vi har derfor forsket på ulike måter å rengjøre vegene på, alt etter vær og vind. Maskinenes effekt og kapasitet samt vegens tilstand og utforming gjør det dessverre vanskelig å fjerne alt, sier Snilsberg.

Det gikk et gisp gjennom salen da energiminister Terje Aasland (Ap) tirsdag annonserte at regjeringen ønsker å utvide leteområdene i Norskehavet og Barentshavet med 76 nye blokker.
Les også

Deler ut 53 nye letelisenser

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.